V Česku je přímý prodej stále populárnější, roste třikrát rychleji než ve světě

18. 07. 2017

Češi využívají přímý prodej nakupování, tedy prodej mimo kamenné obchody, stále více. Za loňský rok vzrostl v ČR obrat v této oblasti o 6,7%, tedy třikrát rychleji než je celosvětový průměr (1,9%). Češi nakoupili od distributorů zboží hlavně z oblasti kosmetiky a osobní péče za celkem 6,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistiky Světové federace přímého prodeje (WFDSA) a Evropské asociace přímého prodeje (SELDIA).

Klíčové sdělení:

V ČR v roce 2016 rostl prodej mimo kamenné obchody o 6,7%, tedy třikrát rychleji než je celosvětový průměr.

V celosvětovém měřítku vzrostl za stejné období o 1,9% na přibližně 182,6 milionů dolarů, v Evropě pak o 3% na přibližně 36,5 milionů dolarů.

Globální jedničkou v oblasti přímého prodeje se opět stala firma Amway s ročním obratem 8,8 milionů dolarů.

Za uplynulý rok zaznamenal globální trh přímého prodeje obrat ve výši 182,6 miliardy dolarů. První příčku mezi firmami přímého prodeje obhájila společnost Amway, výrobce a distributor produktů pro domácnost, kosmetiky a výživových doplňků, jejíž tržby činily 8,8 miliard dolarů. Z průzkumu dále vyplynulo, že po celém světě se přímým obchodem zabývá více než 107 milionů prodejců, přičemž v ČR jich působí přibližně 288 tisíc.

Růst přímého prodeje je celosvětovým trendem, Evropa není výjimkou

„Vloni v České republice rostly obraty v přímém prodeji třikrát rychleji, než je celosvětový průměr. Patrný je zejména rostoucí zájem spotřebitelů o produkty na podporu na zdraví a krásu ve všech věkových skupinách,“ říká předsedkyně představenstva Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošová a dodává: „Přímý prodej se ukázal být důvěryhodným kanálem pro spotřebitele, kteří preferují osobní přístup, plný servis a mají zájem o vysoce kvalitní výrobky denní i dlouhodobé spotřeby.“

Přestože v Česku osobní prodej dynamicky roste, mezi hlavní trhy, kde se odehrává 80% celosvětového obratu těchto firem, patří USA, Čína a Jižní Korea. V Evropě, kde se obrat meziročně zvýšil o 3% na přibližně 36,5 miliardy dolarů, se přímému prodeji nejvíce daří v Německu, Francii, Anglii, Itálii a Polsku. „Jsme rádi, že vidíme pozitivní vývoj přímého prodeje v Evropě," říká ředitelka Evropské asociace přímého prodeje Katarina Molinová a dodává: „Zatímco maloobchod zůstává velmi konkurenceschopným sektorem, kde poptávka a výběr spotřebitelů nadále pokračuje, růst přímého prodeje ukazuje, že prodejní kanál, který nabízí spotřebitelům přímé a osobní doporučení, je vysoce ceněným způsobem nakupování." 

Evropané mají největší zájem o produkty na podporu zdraví a péči o zevnějšek 

Poprvé od roku 2013 byl v EU největší zájem o wellness produkty (32%), následované kosmetikou a osobní péčí (25%). V Čechách byl největší zájem o kosmetické výrobky a produkty osobní péče (41%), domácnost a trvanlivé zboží (26%) a wellness produkty (25%).

Zpět na tiskové centrum